TERVEYSPALVELUJEN YLEISET EHDOT
Soveltamisala
Näitä yleisiä ehtoja sovelletaan kaikkiin Helsinki Clinicin (Y-tunnus: 2174469-0) sekä sen itsenäisten ammatinharjoittajien (jäljempänä ”Helsinki Clinic” ja ”Ammatinharjoittaja”, kumpikin erikseen ”Palveluntarjoaja”) tuottamiin palveluihin sekä niihin liittyviin sopimuksiin.
Palveluntarjoajat tuottavat terveyspalveluita pääsääntöisesti kuluttaja-asiakkaille (”Asiakas”). Terveyspalvelut kattavat mm. eri terveydenhuollon ammattilaisten vastaanottoja, konsultaatioita, leikkauksia ja muita toimenpiteitä, osastohoitoa sekä niihin liittyviä tukitoimintoja kuten ajanvarausta ja laskutusta.
Siltä osin kuin Asiakas on kuluttaja, nämä ehdot eivät rajoita kuluttajansuojalain mukaisia kuluttajalle kuuluvia pakottavia oikeuksia.
Sopimuksen syntyminen
Asiakkaan ja Palveluntarjoajan välille syntyy sopimus terveyspalveluista, kun Asiakas ja Palveluntarjoaja sopivat ajanvarauksesta, ellei kirjallisesti toisin sovita.
Asiakkaalle tarjottava terveyspalvelu voi perustua myös Palveluntarjoajan ja kolmannen tahon väliseen sopimukseen.
Sopimusosapuolet ja vastuu
Helsinki Clinicissä toimii vakiintuneen tavan mukaisesti sekä työntekijöitä että itsenäisiä Ammatinharjoittajia. Terveydenhuollon ammattihenkilöt toimivat Helsinki Clinicissä pääsääntöisesti Ammatinharjoittajina. Ammatinharjoittajat voivat olla joko yksityisiä yrittäjiä tai yhtiöitä, joiden kanssa Helsinki Clinic on sopinut toimimisesta sen tiloissa. Ammatinharjoittajat eivät ole työsuhteessa Helsinki Cliniciin.
Ammatinharjoittajat ja Helsinki Clinic ovat erillisiä sopimusosapuolia Asiakkaaseen nähden ja vastaavat omasta tuottamastaan terveyspalvelusta vain suoraan Asiakkaalle, eivätkä toistensa puolesta.
Helsinki Clinicillä ja Ammatinharjoittajilla on potilasvakuutuslain (948/2019, muutettuna) edellyttämät omat potilasvakuutukset, joiden mukaisesti käsitellään ja korvataan potilasvahingot. Muilta osin Palveluntarjoajan vastuun enimmäismäärä voi olla yhteensä enintään Asiakkaan terveyspalvelusta maksama hinta. Palveluntarjoaja ei ole velvollinen korvaamaan Asiakkaalle aiheutuneita välillisiä vahinkoja.
Terveyspalvelun sisältö
Helsinki Clinic ja Ammatinharjoittajat noudattavat alan hyvää käytäntöä varmistaakseen terveyspalveluiden korkean laadun. Terveyspalveluiden erityispiirteiden, kuten paranemisprosessien tai Asiakkaiden eri terveydentilojen vuoksi tiettyä lopputulosta ei voida taata. Terveyspalvelun laatu ja hoitovirheet määritellään lain potilaan asemasta ja oikeuksista (785/1992, muutettuna) (’’jäljempänä ’’Potilaslaki’’) ja potilasvakuutuslain mukaan.
Helsinki Clinicin internetsivuilla ja muussa viestinnässä esitetty tieto on viitteellistä eikä ole osa sopimusta.
Hinnat
Helsinki Clinicin ja Ammatinharjoittajien terveyspalveluiden hinta on kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukainen, ellei kirjallisesti toisin sovita. Ammatinharjoittajat hinnoittelevat tarjoamansa terveyspalvelunsa itse.
Vastaanottokäynnin tai muun terveyspalvelun hinnan lisäksi veloitetaan kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukaiset laitos-, tarvike- ja toimistomaksut sekä mahdollinen arvonlisävero.
Maksaminen
Asiakas voi sopia Palveluntarjoajan kanssa terveyspalvelun maksamisesta joko käynnin yhteydessä Helsinki Clinicin hyväksymillä maksutavoilla tai laskulla. Helsinki Clinic laskuttaa palkkiot sekä muut kulukorvaukset omasta ja Ammatinharjoittajien puolesta keskinäisen sopimuksensa mukaisesti.
Laskujen maksuehto on 14 päivää ja ne toimitetaan Asiakkaalle pääsääntöisesti sähköpostitse, postitse tai verkkolaskuna. Maksun viivästyessä Asiakas on velvollinen maksamaan korkolain mukaisen viivästyskoron sekä muistutus- ja perintäkulut.
Sellaisissa terveyspalveluissa, joissa Palveluntarjoaja käyttää ennakkomaksua, maksaminen sovitaan kirjallisesti erikseen.
Asiakas on velvollinen ilmoittamaan mahdollisesta maksukyvyttömyydestään välittömästi asian tultua ilmeiseksi, mutta kuitenkin aina ennen sovittua vastaanottoaikaa. Palveluntarjoajalla on oikeus keskeyttää terveyspalvelun tuottaminen tai uusien aikojen varaaminen, jos Asiakas laiminlyö maksuvelvollisuutensa tai muutoin ilmenee seikkoja, joiden nojalla on syytä epäillä, että Asiakas ei täytä maksuvelvoitettaan.
Jos terveyspalvelun maksaa Asiakkaan puolestaan joku kolmas taho, tulee Asiakkaan selvittää ja hankkia maksusitoumus tältä taholta ennen vastaanotolle tulemista tai muuta palvelutapahtumaa. Mikäli tällainen kolmas taho ei ole sitoutunut maksamaan terveyspalvelua, vastaa potilas sen maksamisesta itse.
Peruutus ja viivästys
Palveluntarjoajalla on oikeus veloittaa käyttämätön vastaanottoaika tai toimenpiteen hinta Asiakkaalta, ellei Asiakas ole peruuttanut (i) yksittäistä vastaanottoaikaa viimeistään 24 tuntia ennen sen alkua; (ii) plastiikkakirurgista leikkausta 14 päivää ennen sovittua leikkauspäivää; tai (iii) muuta ennalta sovittua toimenpidettä viimeistään 48 tuntia ennen toimenpiteelle sovittua aikaa.
Palveluntarjoaja ja Asiakas voivat kuitenkin kirjallisesti sopia poikkeavista peruutusajoista ja korvauksista kuten myöhässä tehtyyn peruutukseen liittyvästä vakiokorvauksesta.
Jos Asiakas saapuu vastaanottoajalle myöhässä, Palveluntarjoaja ei ole velvollinen ylittämään sovittua vastaanottoaikaa. Palveluntarjoajat pyrkivät noudattamaan sovittuja vastaanottoaikoja terveyspalveluiden sallimissa rajoissa.
Erimielisyydet ja vaatimusten käsittely
Mitä tahansa terveyspalvelua koskevat erimielisyydet tulee selvittää ensisijaisesti Asiakkaan ja Palveluntarjoajan välillä.
Terveyspalvelun laatua koskevat reklamaatiot tulee tehdä terveyspalvelun tuottaneelle Palveluntarjoajalle. Terveyspalvelun laatua koskevat reklamaatiot voi tehdä myös Helsinki Clinicille, joka välittää ne Ammatinharjoittajalle. Reklamaation käsittely tapahtuu tässä tapauksessa suoraan Ammatinharjoittajan ja Asiakkaan välillä.
Reklamaatiot ja muut vaatimukset tulee tehdä Palveluntarjoajalle ilman aiheetonta viivästystä ja viimeistään kahden (2) viikon kuluessa terveyspalvelutapahtumasta tai terveyspalvelun virheen ilmenemisestä. Arkaluonteisia tietoja sisältävät yhteydenotot tulee toimittaa suojatulla sähköpostilla Palveluntarjoajalle.
Potilasvahinkoja ja terveydenhuoltopalveluja koskevien muistutusten ja kantelujen osalta noudatetaan Potilaslain määräyksiä. Lain sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä (784/2021, muutettuna) (jäljempänä ’’Potilastietolaki’’) mukaisen muistutuksen voi tehdä Helsinki Clinicin terveyspalveluista vastaavalle johtajalle (J. Jyränki). Vastaava johtaja tarvittaessa huolehtii muistutuksen toimittamisesta asianosaiselle Ammatinharjoittajalle. Potilastietolain mukaisten menettelyjen ja potilaan oikeuksien osalta Asiakasta neuvoo Helsingin alueellinen sosiaali- ja potilasasiavastaava.
Asiakastiedot
Asiakastietojen ja potilasasiakirjojen keräämiseen, laatimiseen, säilyttämiseen, luovuttamiseen ja tuhoamiseen sovelletaan niitä koskevia lakeja, säädöksiä sekä muita velvoittavia viranomaismääräyksiä ja -ohjeita.
Asiakkaan tiedot pidetään salassa eikä niitä luovuteta ilman Asiakkaan nimenomaista suostumusta taikka milloin luovutus on välttämätön pakottavan lainsäädännön määräyksen takia.
Aineettomat oikeudet
Helsinki Clinicin terveyspalveluihin kuuluvien tai sisältyvien aineettomien oikeuksien omistusoikeudet ja käyttöoikeudet kuuluvat Helsinki Clinicille.
Ylivoimainen este
Palveluntarjoaja ei ole vastuussa viivästyksistä tai muista velvoitteiden rikkomisista, jos viivästymiset tai velvoitteiden täyttämättä jääminen johtuu ylivoimaisesta esteestä.
Ylivoimaiseksi esteeksi katsotaan sellainen sopimuksen täyttämisen estävä epätavallinen ja asiaan vaikuttava tapahtuma, jota Palveluntarjoaja ei ole voinut ottaa kohtuullisesti huomioon, kuten lakko tai muu työtaistelutoimenpide, tulipalo, onnettomuus, sähkönjakelun keskeytys, tietoliikenteen tai -järjestelmien häiriö, viranomaisen toimenpide, vastaanottavan Ammatinharjoittajan äkillinen sairastuminen. Ylivoimainen este on Palveluntarjoajasta riippumaton ja jonka estävää vaikutusta ei voida poistaa ilman kohtuuttomia lisäkustannuksia ja/tai kohtuutonta ajanhukkaa.
Palveluntarjoaja on velvollinen ilmoittamaan ylivoimaisen esteen sattumisesta ja sen päättymisestä.